Webapplicatie maakt selectie buitenlands personeel makkelijk

In de technische branche zijn veel buitenlanders werkzaam. Mensen, die in hun land een opleiding hebben genoten en ervaring hebben opgedaan. Hoe vertalen we die in profielen, die het werkgevers makkelijk maken om te kiezen?

Heldere competentieprofielen
Vaak wordt gewerkt met dikke pakken buitenlandse CV’s. Zelfs als die zijn vertaald in het Nederlands, zijn ze lastig te begrijpen, omdat het in andere landen allemaal net even anders gaat dan bij ons. TecLine heeft een webapplicatie ontwikkeld, waarop zulke CV’s zijn vertaald in competentieprofielen, die aansluiten op de vraag op de Nederlandse markt. TecLine levert flexibel technisch personeel, vooral uit het buitenland.

Directeur Paul Muller licht toe: ‘Als ik een paar jaar geleden een vacature had voor een Poolse elektromonteur, kreeg ik honderden CV’s, de meeste in het Pools. Zelfs nadat die waren vertaald was het voor mij, en helemaal voor mijn klanten, lastig om een juiste keuze te maken. Dit zette ons aan tot de ontwikkeling van een digitale oplossing, die het ons en onze klanten makkelijk maakt. We hebben alles, van opleiding tot ervaring en van kennis tot kunde, teruggebracht tot heldere competenties. Zo kunnen we meteen zien in welke mate een kandidaat past bij een vacature.’

Online zoeken en kiezen
In plaats van een pak papieren CV’s volstaat nu een A4, digitaal dan wel geprint, met daarop de kerngegevens en belangrijke vaardigheden. Klanten van TecLine kunnen online zoeken en beslissen, al of niet in samenspraak met een adviseur van TecLine.

‘We hebben op tal van projecten in ons land buitenlanders aan het werk. Van hen hebben we profielen; we kunnen ze binnen onze planningscyclus ter beschikking stellen. Van kandidaten in het buitenland maken we tijdens onze werving profielen aan. Wekelijks komen tientallen buitenlandse technici bij ons binnen. Binnen een week maken we die beschikbaar voor onze opdrachtgevers. We zorgen voor VCA-opleidingen, huisvesting, vervoer, gereedschap, verzekering, sofinummer, noem maar op. Stuk voor stuk lastige dingen, bijvoorbeeld omdat ze tijdrovend zijn. Zo kun je maar bij een beperkt aantal gemeenten een sofinummer aanvragen. Dat zou toch ook digitaal moeten kunnen? Bij huisvesting lopen we aan tegen een tekort aan woonruimte en tegen allerlei strenge voorschriften als we bijvoorbeeld een kantorenpand willen herbestemmen voor tijdelijke bewoning door buitenlandse technici. Ook opleidingen zijn vaak niet in Engels- of Duitstalige versie beschikbaar. Allemaal heel lastig.’

De vraag naar buitenlandse technici is groot. Hoe makkelijker het ze wordt gemaakt, hoe groter de kans dat ze in Nederland aan de slag gaan. ’Maak het ze zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk’, zo besluit Muller.

top